Toimitusehdot
Toimitamme tuotteet pääsääntöisesti Matkahuollon toimipisteisiin. Toimitusaika on 2-5 arkipäivää.
Maksaminen
Klarna Checkout -palvelun avulla voit helposti, joustavasti ja turvallisesti tehdä ostoksia netissä. Vastaamalla pariin helppoon kysymykseen tunnistaudut palvelussa kätevästi ja voit valita sinulle parhaiten sopivan maksutavan.
Käytössäsi olevat vaihtoehdot ovat Lasku, erämaksu, verkkopankit ja luottokortit - kaikki yhtä turvallisia! Käyttämällä Klarna Checkout -palvelua hyväksyt Klarna AB:n (556737-0431, Sveavägen 46, 11134 Stockholm) ehdot, jotka löydät kassalta. Mikäli sinulla on maksamiseen liittyviä kysymyksiä, pyydämme ottamaan suoraan yhteyttä Klarnan asiakaspalveluun puh. 09-425 99 771 (ark. klo 8:00-18:00) tai asiakaspalvelu@klarna.fi.
Klarnan Palveluehdot
Näitä ehtoja sovelletaan Klarna Bank AB (publ):n, mukaan lukien sen ulkomaisten sivuliikkeiden, (“Klarna”) ja sinun välillä, kun käytät Klarnan palveluita ja tuoteominaisuuksia, jotka on kuvattu näissä ehdoissa (“Palvelut”). Ryhdyt näiden Palveluiden käyttäjäksi hyväksymällä nämä ehdot.
Nämä ehdot ovat aina saatavilla Klarna-sovelluksessa ja Klarnan verkkosivuilla.
Palveluiden kuvaus
Klarnalle ostosten tekemisessä ei ole kyse vain mahtavien tuotteiden löytämisestä ja niiden maksamisesta, vaan myös onnistuneesta ostokokemuksesta suosikkikaupassasi, uudesta huippumodernista sovelluksestamme ja paljon muusta - yksinkertaisesti sanottuna: smooothista kokemuksesta sekä ennen oston tekemistä että sen jälkeen. Näissä ehdoissa kerrotaan tarkemmin, mitä se tarkoittaa. Jos käytät Klarnan palveluja, niihin sovelletaan lisäksi omia ehtojaan.
1. Esitäyttö ja suosikit
Jotta ostokokemuksesi olisi mahdollisimman smoooth, tallennamme ja esitäytämme osan tiedoistasi tiettyihin lomakkeisiin, kun teet ostoksia. Näin säästät aikaa ja voit keskittyä tärkeämpiin asioihin kuin samojen tietojen täyttämiseen uudestaan ja uudestaan. Selitämme alla tarkemmin, miten tämä toimii.
Esitäyttö syötettyjen tietojen perusteella
Kun käytät Klarnan Palveluja, saatamme kysyä joitain tietojasi, kuten nimeä, osoitetta, puhelinnumeroa, sähköpostiosoitetta, syntymäaikaa tai henkilötunnusta. Tallennamme nämä tiedot järjestelmäämme, jotta seuraavalla kerralla sinun tarvitsee antaa meille vain osa näistä tiedoista, kuten sähköpostiosoite ja postinumero tai henkilötunnus (maasta riippuen), ja me täytämme loput tiedot.
Esitäyttö Klarnan evästeen avulla
Toinen tapa esitäyttää tietosi on asettamalla Klarnan eväste laitteellesi (tietokoneelle, tabletille, matkapuhelimeen tms.). Voit valita, haluatko tallentaa tietojasi, kuten nimen, osoitteen, puhelinnumeron, sähköpostiosoitteen, syntymäajan tai henkilötunnuksen sekä korttitiedot Klarnan palveluun. Jos päätät tallentaa tietoja, haemme evästeen avulla tietosi järjestelmästämme, ja voimme esitäyttää ne, kun teet ostoksia Klarnan kautta.
Lisätietoja evästeiden käytöstä saat evästeselosteestamme.
Estä esitäyttö
Jos et halua käyttää esitäyttöominaisuuksia, voit ottaa meihin yhteyttä, ja otamme ne pois käytöstä. Voit myös estää ne Klarna-sovelluksesta tai muuttamalla esitäyttöasetuksia oston aikana. Voit milloin tahansa poistaa kaikki evästeet laitteeltasi, mikä poistaa myös Klarnan evästeet.
Esitäyttö ostaessa suoraan Klarnan sovelluksesta
Kun teet ostoksia suoraan Klarnan sovelluksessa, voimme myös esitäyttää tietosi sivustolle, jolla teet ostoksia. Tämä on mahdollista, kun olet kirjautuneena sovellukseen ja tiedämme, että sinä teet ostokset.
Esivalitut suosikkipalvelut
Jotta ostokokemuksesi olisi vieläkin smooothimpi, voimme esivalita sinulle sen maksutavan, jonka uskomme aiempien ostojesi perusteella olevan suosikkipalvelusi. Saatat kuitenkin voida käyttää myös muita palveluja, jos haluatkin Käyttää eri maksutapaa, kuin se jonka esivalitsimme sinulle.
2. Klarnan sovellus
Klarnan sovellus, jota voi käyttää mobiilisovelluksena tai internetportaalin kautta, on ostosavustajasi, muodostaen keskittymän, joka pitää sisällään kaikki Klarna-ostoksesi sekä muut Klarnan tarjoamat upeat toiminnot. Klarnan sovelluksessa voit muun muassa maksaa ostoksesi ja seurata lähetyksiä. Osa näistä toiminnoista aktivoidaan lataamalla sovellus tai kirjautumalla internetportaaliin, kun taas osan voit ottaa käyttöön kirjauduttuasi. Ominaisuudet vaihtelevat maittain. Klarna päivittää Klarna sovellusta jatkuvasti uusilla ja parannetuilla ominaisuuksilla. Muutamia ominaisuuksia joista olemme ylpeitä:
Ominaisuudet:
-
Katsele Klarna ostoksiasi ja maksutapahtumiasi
-
Maksutapahtumien hallinnoiminen
-
Helppo yhteydenpito Klarnan kanssa
Esimerkkejä muista ominaisuuksista, jotka ovat tarjolla joissain maissa:
-
Shoppailupalvelut, kuten hakutoiminnot, yhteenveto sellaisista kaupoista, joista uskomme sinun pitävän, samoin kuin yksilöllisistä suosituksista, tarjouksista ja muusta sisällöstä.
-
Tilausten, toimitusten tai lähetysten seuranta
-
Tuotteiden palautukset ja hyvitykset
-
Henkilökohtaisen talouden tarkastelu ja hallinta
-
Avustaja, joka tekee ehdotuksia auttaakseen sinua täyttämään tietoja (kuten maksutapa, korttitiedot, toimitusosoite) esitäyttöpalvelun avulla.
-
Maksutapahtumien, ostosten, kuittien, kuvien ja muun materiaalin esittely ja tallentaminen
-
Tarkastele tilauksiasi, jotka on tehty sellaisten yritysten kautta, jotka eivät tee yhteistyötä Klarnan kanssa
-
Luo ja jaa kokoelmia haluamistasi tuotteista ja palveluista
-
Yksilöllinen sisältö, toiminnot ja tarjoukset
-
Klarnan tytäryhtiöiden (Sofort GmbH, Billpay GmbH ja Klarna GmbH) kautta tehtyjen maksutapahtumien katseleminen. Voit käyttää tätä toimintoa vasta kirjauduttuasi jonkin tytäryhtiön palveluun. Transaktiotiedot (esimerkiksi nimi, osoite, tilinumero/IBAN, BIC koodi, maksun syy, päiväys ja summa, tilaustiedot) toimitetaan tällöin Klarnalle.
Klarnan sovelluksen käyttäjänä voit oman harkintasi mukaan ladata, julkaista ja jakaa sisältöä, esimerkiksi kokoelmia, kuvia tai käyttäjänimesi. Hyväksyt, että jakamalla sisältöä, teet sen julkiseksi, mikä tarkoittaa, että sinua koskeva sisältö tulee näkyväksi muille, ja sitä voidaan käyttää tai jakaa edelleen.
Voit ladata, julkaista tai jakaa vain sellaista sisältöä, jonka käyttämiseen tällaisessa yhteydessä sinulla on oikeus, ja joka ei riko lakia, tätä sopimusta tai kolmansien osapuolten oikeuksia.
Sitoudut siihen, ettet lataa, julkaise tai jaa sisältöä, joka on laitonta, petollista, loukkaavaa, uhkaavaa, toisten oikeuksia rikkovaa tai rikollista (kuten kiihottamista kansanryhmää vastaan, lapsipornografista ja laitonta väkivallan kuvausta), etkä levitä sisältöä, joka sisältää viruksia, Troijan hevosia, vakoiluohjelmia, mainosohjelmia, haittaohjelmia tai muuta haitallista tai vahingollista ohjelmointia, ei-toivottuja mainoksia tai muuta häirintää.
Klarnalla on oikeus valvoa, tarkistaa, oikaista, inaktivoida tai poistaa sisältöä ilman erillistä ilmoitusta sinulle tai kolmansille osapuolille oman harkintansa mukaan.
Olet yksin vastuussa sisällöstä jonka lataat, julkaiset tai jaat, ja hyväksyt olevasi vahingonkorvausvelvollinen sekä vapauttamaan Klarnan vastuusta liittyen lataamaasi, julkaisemaasi tai jakamaasi sisältöön, mukaan lukien mahdolliset kolmansien osapuolten vahingonkorvausvaatimukset Klarnaa kohtaan.
3. Aiemmat tapahtumat
Säilytämme tiedot ostoksistasi ja tapahtumistasi Klarna-sovelluksessa. Osana näiden ehtojen mukaisesti toimitettavia palveluja Klarna näyttää sinulle tietoja ostoksistasi ja tapahtumistasi sovelluksessa.
Jos haluat lisätietoja siitä, miten Klarna käsittelee näitä tietoja sekä muita tietoja, joita meillä on sinusta, voit tutustua tietosuojaselosteeseemme.
4. Tarjoukset ja edut
Klarna voi tarjota sinulle tarjouksia ja etuja, kuten alennuksia, erikoistapahtumia, ennakkomyyntejä, myynninedistämistä, myyjien tarjouksia, tuotenäytteitä ja ilmaislahjoja. Sinulle tarjotut tarjoukset ja edut riippuvat aiemmasta asioinnistasi, kuten ostojen määrästä, ostosummista tai Klarnan Palveluiden käytöstä.
Maksavatko Palvelut jotain?
Näissä ehdoissa kuvatut Palvelut ovat ilmaisia. Huomaathan kuitenkin, että tiettyjen Klarnan tarjoamien maksutapojen käyttöön voi liittyä korkoja tai muita maksuja. Tutustu siis huolella maksutapakohtaisiin tietoihin.
Palveluiden kehittäminen
Kehitämme Palveluitamme koko ajan edelleen voidaksemme tarjota sinulle vieläkin smooothimman asiakaskokemuksen. Tämä voi edellyttää muutosten tekemistä näihin ehtoihin. Tässä tapauksessa sinua pyydetään hyväksymään uudet ehdot ennen kuin voit jatkaa Palveluiden käyttöä.
Tietosuoja ja henkilötietosi
Jos olet luovuttanut meille lataamalla, julkaisemalla tai jakamalla sellaisia tietoja Klarna-sovelluksessa, joista käy ilmi esimerkiksi uskonnollinen, poliittinen tai filosofinen vakaumuksesi, ammattiliiton jäsenyys tai terveydentila, sukupuolielämää koskevia tietoja tai seksuaalinen suuntautuminen (ns. erityiset henkilötietoryhmät, EU-asetuksen 2016/679 (”GDPR”) nojalla), annat nimenomaisen suostumuksen meille käsitellä tietojasi palvelumme suorittamiseksi.
Tietosuojailmoituksessamme kuvataan tarkemmin, kuinka käsittelemme henkilötietojasi tarjotessamme Palveluita. Sieltä löydät myös lisätietoja henkilötietoihin liittyvistä oikeuksistasi sekä yhteystietomme, mikäli sinulla on kysymyksiä.
Sinun velvollisuutesi
Sinun tulee aina antaa oikeat tiedot ja käyttää omia henkilötietojasi. Kaikenlainen muiden henkilöiden tietojen käyttäminen tai muuten sellaisten henkilötietojen käyttäminen, joita sinulla ei ole oikeutta käyttää tai Palveluiden käyttö muulla poikkeavalla tavalla on väärinkäyttöä. Kaikki väärinkäyttöä tai epäiltyä väärinkäyttöä koskevat tiedot voidaan tallentaa, ja niitä voidaan käyttää tulevissa riskinarvioinneissa ja asianomaisten suojelemiseksi. Klarnalla on oikeus estää Palveluiden käyttö.
Jos tallennat tai jaat sisältöjä (esimerkiksi kuvia, tekstiä, kuitteja, tietoa tuotteista, palveluista tai toimituksista tai muuta sisältöä) Klarnalle, myönnät Klarnalle oikeuden käyttää ja näyttää tällaista sisältöä tarjotessaan Palveluitailman korvausvelvollisuutta. Meillä on oikeus poistaa kaikki tallentamasi tai jakamasi sisältö, jos meillä on siihen lain mukaan velvollisuus, tai jos pidämme sitä loukkaavana, sopimattomana, laittomana, muiden oikeuksia loukkaavana tai muuten kyseenalaisena. Olet yksin vastuussa kaikesta tallentamastasi tai jakamastasi sisällöstä. Tiedostat ja hyväksyt, että Klarna voi sulkea tai inaktivoida Klarna-sovelluksesi, mikäli lataat, tuot tai jaat sisältöä joka on herjaavaa, uhkaavaa tai loukkavaa, joka rikkoo, tai jonka Klarna voi kohtuudella olettaa rikkovan, lakia tai sopimustasi Klarnan kanssa.
Ulkopuolisten tarjoamat palvelut
Jotkut käyttämistäsi toiminnoista, esimerkiksi toimitusten seuranta, saattavat käyttää palveluita, jotka toimittaa jokin kolmas osapuoli. Logistiikkayritysten seurantapalvelut ovat esimerkki tällaisesta palvelusta. Kun käytät toimintoja, jotka riippuvat kolmansien osapuolien tarjoamista palveluista, valtuutat Klarnan hyödyntämään näitä palveluja puolestasi.
Google Maps -palvelun käyttöön Klarnan sovelluksessa (esimerkiksi etsiessäsi osoitetta osoitekentässä) sovelletaan Google Maps/Google Earth Additional Terms of Service -ehtoja, jotka ovat luettavissa osoitteessa https://maps.google.com/help/terms_maps.html, ja Googlen tietosuojaselostetta osoitteessa https://www.google.com/policies/privacy/.
Lisäksi, estääksemme Klarnan sovelluksen väärinkäytön verkkoportaalin kautta, Klarna voi käyttää reCAPTCHA -sovellusta, jolloin sovelletaan Googlen palveluehtoja ja tietosuojakäytäntöä.
Sopimuksen kesto ja päättyminen
Tämä sopimus on voimassa toistaiseksi, kunnes jompikumpi osapuolista irtisanoo sopimuksen. Sopimuksen voi irtisanoa koska tahansa. Huomaathan, että kun sopimus irtisanotaan, Palvelut, joihin lukeutuvat myös Klarnan sovellus ja sen kautta käytettävät toiminnot, eivät ole enää käytettävissäsi.
Sähköinen viestintä
Käyttämällä palveluitamme suostut siihen, että Klarna käyttää sähköisiä viestintäkanavia ollessaan yhteydessä sinuun. Maksutiedot, ehdot, laissa vaaditut ilmoitukset ja muut tiedot voidaan toimittaa sinulle sähköisesti muun muassa Klarnan verkkosivuston tai sovelluksen kautta taikka sähköpostitse meille antamaasi sähköpostiosoitteeseen. Huolehdithan, että Klarnalla on ajantasainen sähköpostiosoitteesi ja matkapuhelinnumerosi, jotta voimme olla sinuun yhteydessä sähköisesti. Jos sinun tarvitsee päivittää ensisijainen sähköpostiosoitteesi, voit tehdä muutoksen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Kysymykset
Jos sinulla on kysyttävää sähköisestä viestinnästä, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Luovutus tai siirto
Sinulla ei ole oikeutta luovuttaa tai siirtää näiden ehtojen mukaisia oikeuksiasi tai velvollisuuksiasi kenellekään muulle. Me voimme luovuttaa tai siirtää nämä ehdot tai minkä tahansa näiden ehtojen mukaisen oikeuden tai velvollisuuden kolmannelle osapuolelle milloin tahansa sillä edellytyksellä, että ehdot eivät sen johdosta muutu sinulle epäedullisemmiksi.
Klarna
Klarna Bank AB (publ.), Sveavägen 46, 111 34 Tukholma, puhelinnumero : +46 8 120 120 00, faksi: +46 8 120 120 99, sähköpostiosoite: asiakas@klarna.fi, on ruotsalainen pankki, joka on merkitty Ruotsin yritysrekisteriin yritystunnuksella 556737-0431. Toimitusjohtaja on Sebastian Siemiatkowski. Klarna Bank AB (publ.):lla on Ruotsin Finanssivalvonnan (Finansinspektionen) myöntämä toimilupa luottolaitosten palveluiden tarjoamiseen. Tiedot Klarnan merkitsemisestä Ruotsin Finanssivalvonnan rekisteriin sekä siitä, missä maissa Klarnalla on oikeus tarjota palveluitaan, on Ruotsin Finanssivalvonnan kotisivuilla.
Reklamaatiot
Reklamaatioihin liittyvät tiedot saat osoitteesta www.klarna.fi. Käyttämällä Palveluitamme suostut siihen, että Klarna toimittaa sinulle kaikki valituksia koskevat tiedonannot sähköisesti. Jos haluat tehdä Klarnasta reklamaation, voit toimittaa sen Klarnan asiakaspalvelusivuston kautta käyttämällä chat-toimintoa tai lähettämällä meille sähköpostia.
Jos teet meille valituksen, jota emme saa ratkaistua, voit ottaa yhteyttä kuluttajariitalautakunnan kuluttajaneuvontaan, joka antaa opastusta ja sovitteluapua (puhelinnumero 029 5536901). Mikäli kuluttajaneuvonta katsoo, että asia on syytä viedä kuluttajariitalautakunnalle käsiteltäväksi, kuluttajaneuvonta ohjeistaa sinua raktaisupyynnön tekemisessä. Kuluttajariitalautakunta on puolueeton ja riippumaton ratkaisuelin, joka antaa ratkaisusuosituksia kuluttajien ja yritysten välisissä riidoissa (katso www.kuluttajariita.fi).
Mikäli olet tyytymätön asiasi käsittelyyn kuluttajariitalautakunnassa, voit viedä asian yleisen tuomioistuimen käsiteltäväksi.
Voit myös tehdä reklamaation Klarnan palveluista Ruotsin kuluttajariitalautakunnalle (Allmänna reklamationsnämnden, ARN). ARN käsittelee kaikkien EU-maiden kuluttajilta saapuvat reklamaatiot. Meillä on velvollisuus osallistua ARN:n riidanratkaisuprosessiin. Voit lähettää reklamaatiosi ARN:lle ruotsiksi tai ODR-foorumin (ks. alla) kautta millä tahansa virallisella EU-kielellä, esimerkiksi suomeksi.
ARN:n yhteystiedot:
Verkkosivusto: http://arn.se/om-arn/suomi-mika-on-arn/
Postiosoite: Postbox 174, 101 23 Stockholm, Sweden
ODR-foorumi
15.2.2016 alkaen Euroopan komissio tarjoaa foorumin verkkovälitteiseen riitojen ratkaisemiseen tuomioistuimien ulkopuolella (nk. ODR-foorumi). ODR-foorumi on keskitetty asiointipiste, jossa verkossa tapahtuvasta myynnistä ja palvelusopimuksista syntyvät riidat voidaan ratkaista tuomioistuimien ulkopuolella. ODR-foorumin löydät tämän linkin kautta: https://ec.europa.eu/consumers/odr/. Valituksesi lähetetään tällöin toimivaltaiselle kuluttajariitakeskukselle.
Viimeksi päivitetty 14. lokakuuta 2020.
|